27.1.11

Herkes İçin Daha Fazla Demokrasi

Son dönemde "Yasemin Devrimi" ile hız kazanan demokratikleşme hareketleri önümüzdeki dönemde artarak süreceğe benziyor. 

Şüphesiz bu ivmelenmenin baş mimarı iletişim teknolojileri, bunun başında da internet teknolojisi.

İnternet, diktalar ve baskıcı rejimler tarafından kontrol edilemez bir mecra, özgürlükleri esaret altında olan yığınların özgürleştiği bir ortam olarak insanlık tarihindeki yerini aldı.

Özgürleşmenin yanında bir de internet üzerinde sosyal medyanın gelişimi ile; birliktelik ve kollektif hareket kabiliyeti kazanan insanlar etkisini daha da güçlü gösterebilir hale geldi, bu durum artarak devam edecektir. Öyle ki; işgal altında olanlar hariç, dünya üzerinde tam bir demokrasi ile yönetilmeyen tek bir devlet kalmayana kadar insanlar internet üzerinden örgütlenip antidemokratik yönetimlere baş kaldıracaklardır.

Facebook ve Twitter Yasemin Devrimi'nde iletişim koordinasyon birimi gibi işledi. Son olarak Mısır'da dün itibariyle Facebook'a erişim engellenmiş. Ne kadar engellenirse engellensin, internet ortamında yasak ve sınır koymak hiçbir zaman amacına ulaşmamıştır. Bu tür yasaklar ancak internete olan ilgiyi daha da fazla arttırır, kesinlikle azaltmaz.

Bu dünyada her insan demokrasi ile yönetilmeyi hak ediyor. İletişim teknolojileri geliştikçe dünyadaki demokratikleşme de paralel olarak artacaktır. 

Dünayadaki demokratikleşme hareketleri ile kitle iletişimindeki gelişim arasında yadsınamaz yakın bir ilişki mevcut. Bunu insanlık olarak son yüzyılda daha net gördük, içinde bulunduğumuz yüzyıl ise öyle tahmin ediyorum ki demokrasinin yüzyılı olacak. Bu demokrasi Amerika'nın sağa sola götürdüğü değil, kitlelerin tırnaklarıyla kazıyarak kazandığı bir demokrasidir. Karıştırılmamalı. 

Son söz olarak Atatürk'ün yurtta barış, dünyada barış sözünden esinlenerek şöyle diyelim:
Yurtta demokrasi, dünyada demokrasi. (Democracy at home, democracy in the world.)

(Peki dünyanın demokratikleşmesi bizi neden çok ilgilendiriyor? Ona da umarım ileride değinme fırsatım olur..)

25.1.11

Naive Bayes Sınıflandırma Algoritması


Naive Bayes algoritması sınıflandırıcı bir algoritmadır. Metin dökümanlarının sınıflandırılmasında yaygın olarak kullanılır. Uygulanabilirliği ve performansı ile ön plana çıkan bir algoritmadır. İstatistiksel yöntemler yardımı ile sınıflandırma yapar.

Naive Bayes algoritmasının uygulanmasında bir takım kabuller yapılır. Bunlardan en önemlisi niteliklerin birbirinden bağımsız olduğudur. Eğer nitelikler birbirini etkiliyorsa burada olasılık hesaplamak zordur. Niteliklerin hepsinin aynı derecede önemli olduğu kabul edilir.

Naive Bayes algoritması bit ağırlıklandırma yöntemi ile ve frekans ağırlıklandırma yöntemi ile kullanılabilir.

Naive Bayes algoritmasının bit ağırlıklandırma ile kullanımı:









Denklem 1








Denklem 2

Yukarıdaki denklemler ile d vektörünün cj kategorisinde olma olasılığı hesaplanır.

|V|: Sözlükteki kelime sayısı
Bjt: cj kategorisinde bulunan ve wt kelimesini içeren eğitim dokümanı sayısı
|Cj|: cj sınıfında bulunan eğitim dokümanı sayısı
Xt: Kelimenin ağırlığı(1veya0)







Denklem 3

Doküman, M(C) değeri en büyük olan kategoriye aittir.

Naive Bayes algoritmasının frekans ağırlıklandırma ile kullanımı:









Denklem 4







Denklem 5

d: Kategori Sayısı
Njt: j sınıfındaki dokümanlar için de t kelimesinin görülme sıklığı
Nj: j sınıfındaki toplam kelime sayısı
P(|d|): Kategori olasılığı
Xt: Kelimenin frekansı
|V|: Kelime sayısı

Daha sonra bir önceki hesaplamada olduğu gibi M(C) değerleri hesaplanır. Doküman, M(C) değeri en büyük olan kategoriye ait olarak belirlenir.

Doküman içindeki kelimelerin tekrar sayılarını hesaplarımızda kullanmanın multivariate naive bayes algoritmasına göre daha iyi çalıştığı bulunmuştur . Burada dikkat edilmesi gereken nokta  her  bir  kelimenin  tekrar  etme  sayısı  diğer kelimelerin  tekrar  etme  sayılarından bağımsızdır  (Schneider, 2004)

Aşağıdaki linkte örnek bir proje var incelenebilir. Ben de bitirme projemde spam maillerin tespitinde sınıflandırıcı algoritmalardan olan naive bayes'i de kullanmıştım, aşağıdaki örneği yeni buldum, bitirme projemi bitirmeden önce bulsaydım belki işler biraz daha kolay olurdu, olsun yine de problem yok ;)

23.1.11

İlim İlim Bilmektir İlim Kendin Bilmektir


İlim ilim bilmektir
İlim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsin
Ya nice okumaktır

Okumaktan murat ne
Kişi Hak'kı bilmektir
Çün okudun bilmezsin
Ha bir kuru ekmektir

Okudum bildim deme
Çok taat kıldım deme
Eğer Hak bilmez isen
Abes yere gelmektir

Dört kitabın mânâsı
Bellidir bir elifte
Sen elifi bilmezsin
Bu nice okumaktır

Yiğirmi dokuz hece
Okursun uçtan uca
Sen elif dersin hoca
Mânâsı ne demektir

Yunus Emre der hoca
Gerekse bin var hacca
Hepisinden iyice
Bir gönüle girmektir

YUNUS EMRE
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...