4.3.11

Neden Özgürlük?

Yeterince özgür müyüz?

Soruyorum bu soruyu. Ama önce kendime. Yeterince özgür müyüm? Peki ama nerede, bu soruyu neresi için soruyorum? Okul mu? Aile içinde mi? Sokakta mı? Her ortam ve zaman için "yeterince özgür müyüm?" sorusunun cevabı farklı.

O halde zamanı ve mekanı daraltarak bu soruyu cevaplayalım, yoksa bu sorunun cevabını vermek imkansız olur. İmkansız olur çünkü; siz neden ve sonuçlarıyla tezlerinizi ortaya koyarsınız, başka bir tezi ortaya koymaya çalışırken de şartlar ve ortam değişir. Sizin yazdıklarınız da artık geçerliliği ve tazeliği kalmamış birer sözcük yığınından öteye gitmez.

Daralta daralta şu ana ve bu eylemime kadar daralttım. Bu yazıyı yazdığım şu an "Bu yazıyı yazarken yeterince özgür müyüm?" diye soruyorum o halde. Cevap net: Hayır. Kesinlikle hayır. Bunu aklımdan önce kalbim söylüyor. Değilim. Yazarken korkuyorum. Acaba insanlar benim hakkımda ne düşünür, acaba rezil mi oluyorum, acaba burnu büyük birisi olarak mı gözüküyorum gibi şeyler eskisi kadar korkutmuyor beni. Bunlardan korkuyorsam da bunlar benim sorunum. Korkularım sırf bunlar olsaydı yazmazdım ve olur biterdi. Benim asıl korktuğum bu yazdıklarımdan dolayı başıma bir şey gelmesi ya da bana bir zararın dokunması. Örneğin şu kuruma işe girerken bu yazdıklarımdan dolayı ya beni işe almazlarsa, ya da şu ülkeden vize isterken ya bana bu yazdıklarımdan dolayı vize vermezlerse gibi şeyler. Evet bunların hepsi günümüzde mümkün. O halde özgür değilim şu an. Ama bu yazıyı özgürleşelim diye yazıyorum. Özgürleşmek için ne yapmalıyız? Özgürleşmek için ilk önce başkalarının özgürlüklerini sınırlandırıyorsak onu kaldırmalıyız. Herkes bu düşünce yapısı içine girerse özgürleşiriz. Hem ülke olarak hem de insanlık olarak özgürleşiriz.

Özgürlük neden önemli? Neden ben şu an özgür olamamaktan dert yanıyorum?

Çünkü hakikat yolcuğuna çıkmış, hakikati arayan, var olduğunun farkında olan ve bu var oluşundaki manayı ve hikmeti düşünen bir beyin mutlaka özgür olmalıdır. Özgürlüğüne gelecek her kısıtlama onun yolu üzerindeki kasisler gibi onu yavaşlatır. Malesef aracın deposundaki benzin sonlu, elbet bitecek. İşte bu körolası kasisler benzin bitmeden menzile ulaşılabilmesini malesef bazen engelliyor. Ömrü bitmeden hakikate ulaşamamışlar yol kenarında heba olup gidiyor.

Kasisler çeşit çeşit. Kimi bir ülkedeki bir diktatör oluyor, kimi toplumun önyargılarının sana bulaşan kısmı oluyor, kimi ise para kazanma kaygısı oluyor. Kasisler çok.

Kasislerle mücadelenin iki yolu var. Birincisi süspansiyon sistemimizi geliştirmek. Yani kasislerin bize olan etkisini en aza indirmek için kendi yapımızda bir takım iyileştirmelere gitmek. Örneğin toplumun önyargılarından sıyrılıp düşünce yapımızda bunlara yer vermemek önyargı kasislerini hızla aşmamızı sağlayabilir. Aynı şekilde mal sevgisinin gereksiz olan kısmını içimizden atarsak ve sadece Allah'a şükredebilmemiz için gerekli olan kısmını içimizde bırakırsak "para kazanma kaygısı" kasislerinden de hızla geçeriz. Kasislere karşı olan birinci mücadele yöntemi, içsel mücadelelerimizle gelişip derinleşir.

Kasislerle mücadelenin ikinci yolu ise kasisleri ortadan kaldırmaktır. Örneğin bir diktatör, ya da antidemokratik bir rejim. Bu türden kasislere bazen süspansiyon sistemi de fayda etmez, bu kasislerin toptan yıkılması gerekir. Ancak bu da kuvvet gerektiren bir iştir, disiplinli ve örgütlü çalışmak gerekir, hep birlikte planlı ve programlı hareket etmek gerekir, lider ve sabır gerekir.

Tüm kasisler kaldırıldığında insanın Hakk'a ve hakikate yürümesi yönünde hiçbir engel kalmaz. Çünkü insan yüce yaratıcı tarafından bu yolda ilerlemeye uygun bir şekilde yaratılmıştır, bu yolun gerektirdiği teçhizata yaratılıştan sahiptir.

İşte özgürlüğe bu çerçeveden bakıldığında özgürlük mücadelesi de Hak ve hakikat mücadelesi olur. Ne mutlu bu mücadele içinde olanlara.. Muvaffakiyet Allah'tan. Bu yolda olmak da güzel..




( Not: Dünyanın herhangi bir yerinde herhangi bir zaman diliminde basın özgürlüğünü kısıtlamak neyse, bir hocaya kendi ihtisas alanında bir konu üzerinde belirttiği görüşünden dolayı başlatılan linç kampanyası da odur. Bunlar aslında özgürlüğü kısıtlama noktasında aynı şeydir. Özgürlüğü savunacaksan her yerde ve herkes için savunacaksın. Eğer işine gelince savunuyor, işine gelmeyince de başkalarının özgürlüğünü bizzat sen kısıtlıyorsan, o zaman kendine dön ve sor: Sen; Gerçekten özgürlüğü hak ediyor musun? Bu arada şu da yanlış anlaşılmasın, özgürlük herkesin kafasına göre her istediği şeyi yapması değil, yapmak istedikleri meşru ise yapabilmesidir. )

1.3.11

KNN Algoritması C# Kodları

KNN algoritması ile iki vektörün arasındaki benzerlik oranını bulan fonksiyon aşağıdadır.

Burada  KNN algoritması ile ilgili bilgi ve formül vardır. Aşağıdaki kodlar formülün koda dökülmüş halidir. C# ile yazılmışlardır.

Aşağıdaki fonksiyon iki vektörü karşılaştırır, siz bu fonksiyonu bir for döngüsü içinde kullanarak birden fazla vektörü de karşılaştırabilirsiniz, elde edeceğiniz benzerlik oranlarından en yükseği size en benzer iki vektörün hangisi olacağını verecektir.

Umarım faydalı olur..

 
   class KNN
    {
 
        public float knnBenzerlikHes(float[] gelenMailVectoru, float[] q)
        {
            float benzerlikOranı = 0;
            float toplamUst = 0, toplamAlt1 = 0, toplamAlt2 = 0;
 
            for (int i = 0; i < gelenMailVectoru.Length; i++)
            {
                toplamUst += float.Parse(gelenMailVectoru[i].ToString()) * float.Parse(q[i].ToString());
 
                toplamAlt1 += float.Parse(gelenMailVectoru[i].ToString()) * float.Parse(gelenMailVectoru[i].ToString());
 
                toplamAlt2 += float.Parse(q[i].ToString()) * float.Parse(q[i].ToString());
            }
 
            benzerlikOranı = toplamUst / (float)(Math.Sqrt(toplamAlt1) * Math.Sqrt(toplamAlt2));
 
            return benzerlikOranı; //0 ile 1 arasında bir değer döner. 1'e ne kadar yakınsa benzerlik o kadar fazladır.
 
 
        }
 
    }

27.2.11

Konulu Hadis Projesi ve Metin Madenciliği

Metin madenciliği tekniklerinin kullanılabileceği ve daha önce hiçbir araştırmacının üzerinde çalıştığını görmediğim bir alandan bahsetmek istiyorum.

Metin madenciliği algoritmaları hadislerin ve dini metinlerin üzerinde kullanılabilir. Araştırmacılara duyurulur..

(Not: Bu yazıyı Veri Madenciliği dersinden 4 üzerinde 2 almış bir öğrenci yazıyor, bilgilerinize. :) )

Diyanet işleri başkanlığının "Konulu Hadis Projesi" adı altında bir projesi var, bu proje yıllardan beri devam eden bir proje. 2011 Ramazan'ına yetiştirilmeye çalışılıyor diye biliyorum. Bu proje kapsamında yanlış bilmiyorsam 203000' e yakın hadis elektronik ortama aktarılıp sınıflandırılıyor ve hocalar tarafından açıklamaları yapılıyor. Bu hadisler konularına göre tasnif ediliyorlar. 105 kişilik bir çalışma grubu ile belirlenen 371 konu başlığı altında hadisler toplanıyor.

Bu proje içindeki dini metinler ve veritabanı veri madenciliği uygulamaları için son derece elverişli. Buradan bir değil, bir kaç bilimsel araştırma ve makale rahatlıkla çıkar. Neler yapılabilir diyecek olursak aklıma gelenleri kısaca yazayım:

1-) Hadisler sınıflandırma algoritmaları kullanılarak önceden belirlenen konulara göre sınıflandırılabilirler(di). Örneğin sınıflandırılmış 10-15 bin hadis bizim için öğrenme dökümanı(kümesi) olurdu, bu öğrenme kümesi kullanılarak geri kalan 190 bin civarında hadis bilgisayar yardımıyla konularına göre ayrılabilirdi. Elbette daha sonra, yapılan bu sınıflandırma işlemi yetkili ve yeterli kişiler tarafından gözden geçirilebilir, bu sayede son derece hassas bir konuda her şey bilgisayara bırakılmamış olur, öte yandan sınıflandırma işleminde zaman kazanılır.

2-) Hadislerin konuları belirlenirken veri madenciliğinin demetleme algoritmaları kullanılabilir. Bu demetleme algoritmaları ile hadisler tamamen kendi yapıları nasıl demetlenmeleri gerekiyorsa o şekilde demetlenebilirlerdi. Örneğin demetleme algoritmalarında kullanılacak çeşitli katsayılar değiştirilerek hadisler ister 10 ayrı demete, isterse 400 ayrı demete bölünebilir. Bu şekilde hadislerin konularına göre ayrılması işlemi yine hadislerin içindeki geçen kelimelerin sıklığı ve dağılımına göre bilgisayar tarafından otomatik olarak yapılabilir. Bu çalışma sonucunda ortaya çıkacak sonuç da ilim adamları için aydınlatıcı olabilir. Örneğin günün ihtiyaçlarına göre konu başlıkları belirlenirken bu çalışmanın sonuçlarından faydalanılabilir.

3-) Yine hadislerin demetleme algoritmalarına sokulmasının ardından sapan veriler(outliers) rahatlıkla tespit edilebilir. Bu sapan veriler diğer demetlenen hadislere oranla daha farklı hadisler olacaklardır ve aynı zamanda herhangi bir gruba yakınlık bakımından diğer hadislere göre daha zayıf hadisler olacaktır. İşte bu ulaşılan sonuç da din alimlerine hadislerin sıhhati ve sahihliğinin tespiti noktasında farklı bir bakış açısı getirebilir.

4-) Yaygın öğe setlerinin bulunduğu algoritmalar da yine bu alanda kullanılabilir. Bazı hadisler birden fazla muhaddisin kitabında yer alabilmektedir. Hadisler veri tabanından, birden fazla muhaddisin kitabında bulunan hadislerin hangi kitaplarda bulunduğu bilgileri alınır ve bunlarla yaygın öğe setleri bulunur. Bulunan bu yaygın öğe setleri üzerine uygulanacak ilişkilendirme algoritmaları ile aralarındaki ilişki ortaya konulur. Sonuç olarak A,B,C,D muhaddisler olsun, A>B,C ya da C,B>D gibi sonuçlar elde edilecektir. Burada A>B,C sonucunun anlamı bizim için; "bir hadis A kitabında geçiyorsa büyük ihtimalle B ve C kitaplarında da geçiyordur" demek olacak. Aynı şekilde C,B>D sonucunun anlamı da bizim için; bir hadis C ve B kitaplarında birlikte geçiyorsa büyük ihtimalle D kitabında da geçiyordur olacak. Şöyle bir sonuca da ulaşılabilirdi: F>G, yani "bir hadis F kitabında geçiyorsa G kitabında da büyük ihtimalle geçiyordur". Eğer F ve G kitaplarının yazarları aynı zamanda ve aynı yerde yaşamışlarsa bu sonuç çok da şaşırtıcı olmaz. Ancak bizim için asıl kıymetli olan F ve G yazarlarının aynı zamanda ve aynı yerde yaşamadıkları halde aynı hadisin kitaplarında geçmesi olacaktır. Bu durumun, hadisin doğruluk oranının belirlenmesi noktasında son derece önemli olduğunu düşünüyorum. 

Bu çalışmanın bir başka faydası da şu yönde olacaktır. Örneğin hadisler üzerine çalışan bir bilim adamı A ve B kitapları üzerinde çalışmışsa ve üzerinde çalışacağı bir sonraki hadis kitabının ne olacağı üzerinde düşünüyorsa yukarıda anlattığım çalışma ile çıkartılacak kurallar hocanın işine yarayabilir. Örneğin A,B>C şeklinde bir kuralımız varsa hocamız buna bakarak C kitabı üzerinde çalışma yapmaktan (daha önce üzerinde çalıştığı kitaplarda benzer hadisler olduğundan) vazgeçebilir ve başka bir alternatife yönelebilir. 

Dini metinler üzerinde metin madenciliği konusunun araştırmaya açık bir alan olduğunu düşünüyorum. Bir bilgisayarcı ile bir ilahiyatçı ortak çalışırsa son derece güzel sonuçlara ulaşılabilir...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...