YAŞAYAN CAMİLER
İLMÎ EĞİTİM VE SÜREKLİ İRŞAD PROGRAMI
PROJE TEKLİF DOSYASI
1. TAKDİM VE MAKSAT
Camilerimiz, İslam medeniyetinde yalnızca
ibadet edilen mekânlar değil; ilmin, irfanın, ahlâkın ve toplumsal rehberliğin
merkezleri olarak varlık göstermiştir. Günümüzde ise özellikle büyük
şehirlerdeki merkezi camilerimizin bu tarihî fonksiyonunun, günün tamamına
yayılan, sistematik ve sürdürülebilir bir yapı ile yeniden ihya edilmesine
ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu ihtiyaçtan hareketle hazırlanan “Yaşayan
Camiler – İlmi Eğitim ve Sürekli İrşad Programı”, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın
anayasal ve yasal görevleri kapsamında, camileri sürekli yaşayan ilim
merkezleri hâline getirmeyi hedefleyen bütüncül bir proje teklifidir.
2. PROJENİN VİZYONU
Bu proje ile;
• Camilerin sadece namaz vakitlerinde
kullanılan mekânlar olmaktan çıkarılarak,
• Günün farklı zamanlarında ilim
halkalarının kurulduğu,
• Sahih kaynaklara dayalı dinî
bilginin sistemli biçimde aktarıldığı,
• Gençlerin, öğrencilerin ve halkın
camiyle bağının güçlendirildiği
bir din hizmeti modeli hayata geçirilmek
istenmektedir. “Yaşayan Camiler” Projesi, geleneği ihya eden, geleceği inşa
eden bir irşad anlayışını esas almaktadır.
3. PROJENİN AMACI
Projenin temel amaçları şunlardır:
1. Büyük şehirlerdeki merkezi camilerde
sürekli ve nitelikli ilmî dersler yapılmasını sağlamak,
2. Hadis, tefsir, fıkıh ve Kur’an
Arapçası alanlarında metin merkezli eğitim sunmak,
3. Okul ve üniversite öğrencileri başta
olmak üzere toplumun her kesimine cami merkezli ilim imkânı sağlamak,
4. İmam ve müezzinlerin mevcut görev
yükünü paylaşarak din hizmetlerinin etkinliğini artırmak.
4. KAPSAM VE PİLOT UYGULAMA ALANI
Projenin pilot uygulamasının, başta şu camiler
olmak üzere;
• İstanbul: Fatih Camii, Ayasofya
Camii, Kariye Camii, Yeni Camii, Başakşehir Merkez Camii, Ataşehir Merkez
Camii, Beşiktaş Yahya Efendi Camii vb.
• Ankara: Kocatepe Camii, Maltepe
Camii, Havı Bayram Veli Camii, Sincan Merkez Camii vb.
gibi il merkezleri ve büyük ilçelerdeki sembol
camilerde uygulanması öngörülmektedir. Pilot uygulama sonuçlarına göre projenin
ülke geneline yaygınlaştırılması mümkündür.
5. EĞİTİM MODELİ VE DERS İÇERİĞİ
Dersler; okuma, anlama ve müzakere esasına
dayalı, düzenli ve seviyelendirilmiş şekilde yürütülecektir.
Ders Alanları:
• Hadis: Sahih-i Buhârî,
Riyâzü’s-Sâlihîn
• Tefsir: Elmalılı Hamdi Yazır
Tefsiri
• Fıkıh: Temel fıkıh metinleri ve
güncel meseleler
• Kur’an Arapçası: Metin üzerinden
dil ve anlam çalışmaları
Dersler, öğrencilere, üniversite gençliğine ve
cami cemaatine açık olacaktır.
6. DERS ZAMANLARI VE ÇALIŞMA DÜZENİ
• Hafta içi: Cuma hariç dört gün
• Sabah–öğle veya öğle–ikindi arası
• Hafta sonu: Pazar günü
Bu düzenleme ile çalışanlar, öğrenciler ve
emekliler için erişilebilirlik sağlanacaktır.
7. CAMİ OKUTMANI KADROSU VE İSTİHDAM MODELİ
Proje kapsamında “Cami Okutmanı” unvanı ile
yeni bir görev tanımı önerilmektedir.
Seçim Usulü:
• KPSS
• Alan ihtisas sınavı
• Sözlü mülakat
Bu üç aşamadan alınan puanların ortalaması
esas alınacaktır.
Çalışma Statüsü:
• 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu’nun 4/B maddesi kapsamında
• Yıllık sözleşmeli
• Performansa dayalı değerlendirme
sistemi
8. GÖREV TANIMI VE DESTEK FAALİYETLERİ
Cami Okutmanları;
• Düzenli ilmî dersleri yürütür,
• Ramazan ayı, kandil geceleri ve
önemli dinî günlerde imam ve müezzinlere yardımcı olur,
• Yaz Kur’an kurslarında aktif görev
alır,
• İzin ve zaruret hâllerinde
vekâleten imamlık veya müezzinlik yapabilir.
9. PERFORMANS VE DEĞERLENDİRME
• Performans değerlendirmesi 6 aylık
ve yıllık periyotlarla yapılır,
• Ders devamlılığı, katılımcı sayısı,
idari uyum ve hizmet katkısı dikkate alınır,
• Olumsuz performans hâlinde sözleşme
yenilenmeyebilir.
10. KARİYER VE KURUMSAL DEVAMLILIK
• 10 yıl fiilî hizmetini başarıyla
tamamlayan okutmanlara;
• Sicil ve sınav şartıyla
• Müezzin-kayyımlık kadrosuna
atanabilme imkânı tanınması önerilmektedir.
Bu yapı, nitelikli insan kaynağının Diyanet
bünyesinde sürdürülebilirliğini sağlayacaktır.
11. MEVZUATA UYUM
Proje;
• T.C. Anayasası’nın 136. maddesine,
• 633 sayılı Diyanet İşleri
Başkanlığı Kanunu’na,
• 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu’nun 4/B maddesine
uygun olarak hazırlanmış olup, kanun
değişikliği gerektirmeden uygulanabilir niteliktedir.
12. BEKLENEN KAZANIMLAR
• Camiler günün her vaktinde yaşayan
mekânlar hâline gelecektir.
• Sahih ve ilmî din eğitimi
yaygınlaşacaktır.
• Gençlerin camiyle bağı
güçlenecektir.
• Diyanet İşleri Başkanlığı’nın irşad
ve eğitim kapasitesi artacaktır.
13. SONUÇ VE ARZ
“Yaşayan Camiler – İlmi Eğitim ve Sürekli
İrşad Programı”, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın tarihî misyonunu günümüz
ihtiyaçlarıyla buluşturan, stratejik, sürdürülebilir ve vizyoner bir projedir.
Pilot uygulamanın başlatılması hususunu yüksek
takdirlerinize arz ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder