17.2.11

Şahıs Firması Nasıl Kurulur?

Şahıs firması nasıl kurulur? Aslında bu sorunun cevabı çok basit, bir serbest muhasebeciye gidersiniz, şahıs firması kurmak istiyorum dersiniz, o size prosedürü ve vereceğiniz vergileri anlatır, gerekli belgeleri söyler, o belgeleri toplayıp muhasebecinize verirseniz, o sizin adınıza firmanızı kurar. 

Gerekli belgeler:
  • Nüfus cüz. fotokopisi.
  • Resimli nüfus cüz.sureti
  • İkametgah ilmuhaberi
  • Firmayı kuracağınız adresin mülkiyeti kendi üzerinize ise Tapu Fotokopisi(Değilse bildiğim kadarıyla kira sözleşmesi)
  • İmza beyannamesi(Noterden Nüfus cüz. ile alınır.)
  • Muhasebeciniz adına vekalet(Noterden Nüfus cüz. ile alınır, muhasebecinizin bazı nüfus cüz. bilgileri gereklidir.Noterde muhasebeci vekaleti derseniz anlarlar.)


Bunları muhasebecinize verdiğinizde sizin adınıza gerekli işlemleri ve başvuruları yapar. Noterden defter onayını yaptırır. Ardından firma adresinize yoklama memuru gelir, şartlar uygun mu diye bakar ve yoklama tutanağı tutar. Yoklama memuru geldiğinde defter numarasını bilmenizde fayda var, muhasebecinizden bu numarayı öğrenebilirsiniz. Bu yoklama tutanağını tekrar muhasebecinize götürürseniz sizin vergi levhanızı çıkarttırır. 

Vergi Levhası çıkartıldıktan sonra artık siz vergi mükellefisiniz. Ödemeniz gereken sabit ve değişken vergiler olacaktır. Bunların neler olduğunu muhasebeciniz size detaylı bir şekilde anlatır.

Vergi levhanız da çıktıktan sonra geriye sadece fatura bastırma ve kaşe hazırlatma işiniz kalıyor. Tabi isteğe bağlı olarak kartvizit ya da broşür vs. de bastırabilirsiniz.

Bir şahıs firması kurulurken kısaca yukarıdaki adımlar izleniyor.Ltd ve AŞ'ler için işlemler daha farklı, daha karmaşık ve daha maliyetlidir.

İhtiyacınız olan tek şey girişimci bir ruh ve bir muhasebeci, gerisi kolay..     ;)

(17.01.2012 tarihli ekleme)
-----------------------------------------------
Önemli Not: Şahıs firması kimin üzerine ise onun SGK'ya prim ödemesi gerektiğini(Bağkur'lu ya da SSK'lı olarak, kendi tercihine göre.) unutmayın. Bunu SGK'ya Vergi Dairesi ya da Ticaret Odası geç bildirebiliyor, bu durumda da kayıtlarda sigorta borcunuz çıkmıyor. Ancak bildirdiklerinde geriye dönük faiziyle birlikte borcunuz çıkıyor. Bunu göz ardı etmeyin. Bu sigorta primi ortalama 300 TL civarında bir maliyet getiriyor. Bilginize..

Ayrıca yeni TTK ile şahıs şirketlerinin de önü açılacak, şahıslar kendi başlarına şirket kurabilecekler diye duydum, bu konuyu da girişimcilik düşünenlerin araştırmasında fayda var.

Allah herkesin işini gücünü rast getirsin, hayırlı bol kazançlar nasip etsin..
--------------------------------------------------


28 yorum:

  1. Ben bu Firma adresi olarak evimin adresini verebilir miyim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet verebilirsiniz.

      Yalnız evinize yoklama memuru geldiğinde ona göstereceğiniz özel bir çalışma alanı olmazsa problem çıkarabilir. En azından çalışma masanız, sandalyeniz, evrak dolabı gibi bir dolabınız olursa iyi olur. Hatta bir odayı işiniz için tahsis ederseniz başınız ağrımaz, en azından yoklama süresince bu tahsisi yapabilirsiniz. Hem ev kendi üzerinizeyse kira stopajı ödeme zorunluluğunuz da olmaz. Yoklama memurunun düşük de olsa problem çıkarma ihtimali vardır, bir beklentiye girmiş olabilir. Ykarıda zikrettiğim tedbirleri alırsanız problem yaşayacağınızı düşünmüyorum.

      Allah hayırlı işler nasip etsin..

      Sil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Ben 17 Yaşındayım Hosting Firması Kurmak İstiyorum Şahıs Fatura Kesmek İçin Webprogrmalama Öğrencisiyim.Bu işlerde Eğey Bilgim var. Fakat Fatura kesme v.s Bilgim Yok malimusavire Gitsem Sorun Yaşatırmı acaba ? Ve Toplamda Ödemem Gereken ÜCret NE kadar Malimüavire Ve Devlete Biraz Ayrıntılı Yardımcı olabilirmisiniz. *** *** ** ** tel numaram ricam yardımcı olurmusunuz.

    YanıtlaSil
  4. Değerli kardeşim,

    18 yaşından küçük birisi şahıs firması kuramaz.

    Mahkeme ile yaş büyütme yapabilirsin. Onun haricinde anne-baba rızasıyla sb. oluyor mu, açıkçası bilmiyorum.

    Ben kurduğumda 500 TL kuruluş masrafı yapmıştım. Ayrıca aylık da 50 TL sabir vergi giderim vardı. Bunların yanında gelirine göre %18 kdv, ve %15 gelir vergisi ödemek durumundasın. Bir de eğer kira veriyorsan ya da işçi çalıştırıyorsan bunlara verdiğin paranın oranı yanlış hatırlamıyorsam %15'i kadar bir stopaj ödemen gerekiyor. Öte yandan kendi Bağkur Primlerini yatırman gerekiyor ki bu da aylık 300 TL'yi buluyor. Bir de tabii muhasebecinize aylık bir ücret ödemeniz gerekiyor. 50-100 TL arası bir şey olur, muhasebecesine göre değişir.

    Attığın taş ürküttüğün kuşa değmeyecekse sırf fatura için firma kurma olayına girme derim. Çünkü esasen sabit ve düzenli bir para akışı yoksa firma kurmak esasen masraflı bir iş. Kazandığın paranın önemli bir bölümü vergilere gidiyor.

    YanıtlaSil
  5. SLM BENDE SAHIS UZERİNE SİRKET KURMAK İSTİYORUM ARTIK KENDİ İŞİMİ YAPMAK İSTİYORUM VE YAPACIGIM İSTE BUYUK BİR SİRKET BANA İŞ VERCEK BENDE ELEMANLARLA İS YAPCAM AMA MAZEMELERİ UST SİRKET TAHSİS ETECEK VE BEN SADECE İŞİLİK YAPCAM VE AY SONUNADA İŞŞİLİK FATURASI KESMEM LAZIM MIS BUNU YILLIK VERGİ BORCUM NE TUTAR BİLGİNİZ VARMİ...AYLI GELİRİM EN FAZLA 25.000 TL OLUR SİMDİDEN CEVABINIZ İCİN TESEKKURLER..

    YanıtlaSil
  6. Ben teşekkür ederim Tarık Bey, Ancak bu konuda net bir bilgim yok maalesef. Firmayı kurduracağınız muhasebeci size detaylı bilgi verecektir.

    İşçilik faturasından kasıt hizmet faturası sanırım. Sizin geliriniz yüksek gözükecek, ancak malzemeye para vermeyeceğinizden gideriniz sadece işçilerinize ödedidiğiniz ücretleriniz gözükecek, bu nedenle de gideriniz az gözükecek. Sonuç olarak gelir yüksek gider düşük gözükeceğinden vergi yükünüz artacak. Daha sonra karlılık problemi yaşamamak, zarar etmemek için muhasebeciden tam olarak ne kadar ve yüzde kaç vergi ödeyeceğinizi işin başında net bir şekilde öğrenmelisiniz.

    Sanayi vb. sektörlerde giderlerden dolayı ödemeniz gereken vergi düşüyor ama hizmet sektörü böyle maalesef, gider az olunca vergi yükü ağır oluyor.

    Allah hayırlı yollarda sarf edilecek bol kazançlar nasip etsin, kolay gelsin.

    YanıtlaSil
  7. http://www.hidrojenweb.com benim sitem hidrojenWEB bilişim firması kurmak istiyorum bana kuruluş konusunda ne kadar maliyeti vs. olur mail atarmısınız?
    yazınızı okudum ama bu yıllık vergi. vs. kafamı karıştırdı.
    not:hiç fatura kesmediğimizi varsayarsak olarak hesaplarsanız sevinirim teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. Musa Bey, şahıs firması kurarsanız, muhasebecinizin alacağı kuruluş ücretiyle birlikte yaklaşık 450-500 TL kuruluş masrafı olur. Hiç fatıra kesmezseniz ve işyeri adresinizin tapusu sizin üzerinizeyse senelik toplamda 600-650 TL cebinizden çıkar.(Bu rakam her ay ödenen vergilerin toplamıdır. Aylık ortalama 50 TL, Bazı ay 30 olur, bazı ay 75 olur örneğin.) İşyeri adresinizin tapusu sizin adınıza değilse ve işçi de çalıştırmazsanız senelik cebinizden toplamda yaklaşık en az 1000 Tl çıkar. Sigorta primlerinizi de yatırmanız gerekiyor, o da aylık yaklaşık 300 TL'den senelik yaklaşık 3500 TL. İlk sene maliyetiniz 500 TL kuruluş, 1000 TL vergi, 3500 TL de sigorta primi olur. Toplamda ilk sene 5000 TL, hiç fatura kesmezseniz. Muhasebecinize aylık vereceğiniz muhasebeci ücretini hiç hesaba katmadık. O da aylık en az 50 TL olur, tanıdıkla falan halledebilirseniz iyi olur. Bakın, iş yeriniz sizin değilse ve muhasebeciye de aylık 50 TL verirseniz, senelik cebinizden çıkacak para ne oluyor: 500 kuruluş, 1000 TL devlete, 3500 TL sigortaya, 600 TL muhasebeciye toplamda ilk sene 5600 TL, sonraki senelerde de senelik en az 5000 TL olur.

    YanıtlaSil
  9. merhabalar...ben bi firmada zaten çalışıyorum.ek olarak şahıs firması kurabilir miyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba

      Başka bir firmada ssk lı olarak çalışıyor olmanız şahıs firması kurmanıza engel değildir.

      Daha detaylı bilgi için aşağıdaki linki ziyaret ediniz

      http://www.prestijmuhasebe.com/

      Sil
  10. merhaba, ben 8m2 lik kiralık ufak bi dükkan açmak istiyordum sporcu ürünleri ile alakalı, ama net ortamında çok farklı yazılar mevcut, okadar zorlaştırarak anlatmışlarki vaz geçmek üzereyim,
    ,
    ykarıyı okudum ama takrar doğrudan cevap almak istedim
    sporla alakalı ürünler satacağım ilk açılışta toplam nekadar çıkar cebimden, ve tam olarak nerelere evrak vermem gerekli, neler hazırlamam gerekli,
    ticaret odası şart mı, bazı yerlerde şahıs firması için şart değil denmişti,
    yani kendi halimde basit bi dükkan için çok evrak teferruatına girmem şart mı?
    aylık olarak her ay ki giderim ne olur ortalama olarak, tek çalışacağım işçim olmayacak...

    YanıtlaSil
  11. Burkay hacam merhabalar, ben muhasebeci değilim, şahıs firması kurdum kapattım, bu konuyla ilgili tecrübelerimi paylaştım.

    Sizin sorunuza da yukarda Musa Bey'e verdiğimiz cevaptan farklı bir cevap olmayacak. Aynı durum, masrafları şahıs firması için tek tek yazdık. ilk senesini kuruluşunu ikinci senesini elimizden geldiğince detaylıca yazdık. hemen yukarıdaki 2. yorum, oraya bakabilirsiniz.

    İşiniz basit de olsa karmaşık da olsa devletin belirlediği bir takım prosedürler var maalesef, bunlara uymanı istiyor. İşin karmaşık ya da basit olması pek de fark etmiyor devlet açısından.

    Şahıs firmasını ticaret odasına kaydettirmenize gerek yok, ihalelere falan girmeyecekseniz kaydettirmeden de ticari faaliyetlerde bulunabilirsiniz. Zaten kaydettirme masrafı bildiğim kadarıyla yaklaşık yanlış hatırlamıyorsam 350 lira gibi bişe olması lazım. Benim firmam şahıs firmasıydı ve kaydettirmedim, siz zaten esnaf olacağınız için ticaret odasına kaydettirme zorunluluğunuz yok.

    Bir muhasebeciye gidip yüz yüze konuşmanızı da şiddetle tavsiye ediyorum. Sizden danışma ücreti almayacaktır muhtemelen, siz sadece böyle böyle bir iş var kafamda, sizinle çalışırsak maliyeti ne olur diyerek hem devlete ödeyeceklerinizi hem de muhasebecinize ödeyeceklerinizi öğrenebilirsiniz. Muhasebecinizin anlatacakları da (şahıs firması için) aslında yukarıdaki yazılardan ve yorumlardaki bilgilerden farklı olmayacak ama insan başka bir insandan yüzyüze duyunca daha iyi kavrıyor ve inanıyor, burdan ne kadar da şöyledir böyledir desek insanlar kesin olarak yüz yüze teyit ettirme ihtiyacı duyuyor, herhalde bu fıtratımızdan kaynaklanan bir şey.

    Bu işler biraz karışık, işin içine girmeden öğrenmesi zor. Ancak işin içinde de sermayeniz azsa acı tectübelerle de öğrenebiliyorsunuz. Vereceğiniz vergiyi cebinizden çıkınca çok güzel öğreniyorsunuz gerçekten. O yüzden baştan hesabı kitabı iyi yapmak gerekiyor.

    Ben eskiden esnafa bazen kızardım 2 ye alıyor 5 e satıyor ama pazarlık edince de 4 den aşağıya vermiyor diye, şimdi anladım ki 2 ye alıp 4 e sattığında aradaki 2 lira ona kalmıyor, masrafları çok oluyor, 2 liradan belki 20 kuruşu kendisine kalıyor. Evet bu işler böyle.

    Bu işleri yapan bir arkadaşınız dostunuz varsa onun bir bayisi, bir şubesi olarak işyerinizi açmayı düşünebilirsiniz. Baktınız kazanıyorsunuz, işler tıkırında, o zaman kendi firmanızı kurar onun üzerinden esnaflığınıza devam edersiniz, aksi takdirde maliyetler yüksek. Bu dediğim şekilde çalışan elektirikçi görmüştüm, inşallah hayırlısı olur. Allah hayırlı bol kazançlar nasip etsin.

    YanıtlaSil
  12. Merhaba, sahis sirketi kurulumu ile ilgili detayli yazdiginiz cevabinizi okudum. tesekkur ederim. Bir de ayni sene icerisinde kapanis yaparsak eger masrafimiz ne olur?

    Bir de sunu sormak istiyorum. Diyelim ki sahis firmasi kurduk aradan 6 ay gecti ve baska bri is veren icin calismaya basladik. O bizim icin SSK`yi oduyor diyelim ki, pkei bizim sahis firmasi icin tekrar SSK odememize gerek kalmiyor herhalde degil mi? Nasil bir duzenleme var bu konuda?

    Tesekkur ederim cevabiniz icin simdiden, eger bilginiz dahilindeyse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer şahıs firmanız var iken başka bir işyerinde sigortalı olursanız SSK lı oluş tarihinden itibaren bağkurunuz kesilir.

      http://www.aktifmuhasebenet.com

      Sil
  13. Merhabalar, ben teşekkür ederim.

    Şahıs firmasının kapatılması çok basittir, çok basit bir prosedürü var diye biliyorum. Birkaç dilekçeden ibaret. Limited ya da anonim şirket olsaydı bunların kapatılması daha zordur. Kapatırken hatırladığım kadarıyla ekstra bir masraf olmuyor, fatura koçanlarınızı falan vergi dairesine teslim ediyorsunuz, kesmediğiniz kısımları alıyorlar, kesilenlerin de bir örneğini kendilerine alıyorlar, bir kısmını da size saklamanız için bırakıyorlar. Belli bir süre belgelerin saklanması gerekiyor. Kapanışta masraf yaptığımı hatırlamıyorum.

    SSK konusunuysa bilmiyorum ancak mantıken ödememeniz gerekiyor. Aynı anda iki işte birden çalışamayacağınıza göre iki sgk ödemezsiniz. (Part time çalışmıyorsanız tabii)Ancak bildiğim kadarıyla böyle bir durumda işçi çalıştırıyor olmanız gerekiyor. Neticede devlet "bir iş yapılıyorsa en az bir kişi çalışıyor olmalı" mantığını güdüyor ve buna göre en az bir sgk'lının olması gerekiyor diye hatırlıyorum.

    Bilgimiz dahilinde olan kısmı bunlar, işlerinizde Allah'tan kolaylık ve bereket dilerim, her işimizde Allah hakkımızda en hayırlı olanı nasip etsin inşallah, kolay gelsin..

    YanıtlaSil
  14. mrb.. bende çiftici bagkurum var ..tokatta istanbuldada şahıs firması kurmak istiyorum.. aca bu durumda benim bagkur nasıl olacak.. adıma zaten her ay 150 ila 180 tl arası ödüyorum.. normal bagkur malum 300 tl olacak... burdaki prasedür nedir..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Malumat sahibi bir kardeşimiz varsa yanıtlar inşallah.

      Sil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  17. Merhaba Arkadaşlar ben danışmanlık firması kuracağım fakat birkaç alanda faaliyet göstereceğim hem pazarlama hemde satış.Şimdi sorum şahıs firması kurduğumda en azından kendi sigortamı yatıracağım burası açık ve net.Ayrıca firmanın sahibi ben olacağımdan bu sigorta sanırım sadece bağkur olabiliyordu.Şimdi SGK'ya SSK'lı gibi yatırabiliyoruz.Bu konuda beni aydınlatırsanız sevinirim.Birde iş adresim ev adresim olacak fakat tapu babamın üstüne ben kiracı mı olmuş olacağım? Çünkü tapu kendi adınıza olmalı diyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bize muhasebecimizden aktarıldığına göre babanızın kiracısı olacaksınız. En düşük kira bedeli de belli bir miktardır, bunun üzerinde kira göstermeniz gerekecek. Bir muhasebeciye danışırsanız sizi bu konularda kafanızda soru işareti bırakmayacak şekilde aydınlatır. Diğer konularda da ifade ettikleriniz doğrudur, bizim bildiğimiz, muhasebecimizden zamanında bize aktarılanlar bu şekildedir. Allah helalinden bol kazanç, kazandıklarımızı da O'nun yolunda harcamayı cümlemize nasip etsin.

      Sil
    2. Merhaba
      Eğer tapu babanızın ise kira bedeli gösterilmesine ve dolayısıyla stopaj ödemenize gerek yoktur. Şahıs işletmesi sahibi olmanız sebebiyle bağkurlu olacağınız doğrudur Fakat başka bir işyerinde sigortanız olması halinde bağkurlu olmanıza gerek yoktur.

      www.aktifmuhasebenet.com

      Sil
  18. Aydınlatıcı açıklama ve cevaplarınız için teşekkürler.

    Eşim nikah şekeri yapıp internetten satışını yapmayı düşünüyor. Fatura kesebilmek ve maliye ile sorun yaşamamak için şahıs şirketi kurulacak buraya kadar netiz. Sormak istediğim bir kaç konu var.

    Ben SSK lı bir çalışanım, şirketi kendi adıma açıp Bağkur primlerinden kurtulabiliriz ama bu durumda bir çalışanım olması gerekiyor mu? Bununla ilgili bir kaç forumda açıklamalar gördüm kafam karıştı.

    Sadece fatura kesip ürünleri kargo ile göndereceğimizden yazarkasaya ihtiyacımız yok ama Maliye yazarkasa şartı koyuyor mu?

    Bu iki konu düşündüğüm gibi hallolursa işimiz oldukça hafifleyecek.

    Teşekkürler şimdiden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz kibar üslubunuzdan dolayı teşekkür ederiz.

      Konu ile ilgili bir bilgim yok maalesef, bir muhasebeciye danışmanız yerinde olacaktır, belki burada yorumunuzu okuyup da yanıtlamak isteyen arkadaşlar da çıkabilir.

      Yalnız yazarkasa şartı olacağını zannetmiyorum. Ama yine de bir muhasebeci daha net bilgi verecektir.

      Allah hakkınızda hayırlıysa gönlünüze göre versin, hayırlı bol kazançlar nasip etsin.

      Allah'a emanet olun..

      Sil
  19. Merhabalar. Ben yabancıyım ve Turkıye`de sahis sirket acmak istiyorum. Cok merak ettigim tek soru, yabanci Turkiye`de sahis sirket kurabiliyor mu ve maliyeti ne kadar? Simdiden tesekkur eder saygilar!!!!
    NOT: Yazdiklarimda herhangi hata olduysa, lutfen kusura bakmayin))))

    YanıtlaSil
  20. merhaba
    şahıs şirketimi kapatmak istiyorum muhasebeci kapatabilirim 200 tl kapama masrafını verirsen dedi. acaba kapatma masrafı diye birşey var mı?. birde ben kapatabilir miyiym. teşekkürler kolay gelsin...

    YanıtlaSil
  21. Mali Müşavir olarak hizmet veriyorum. Kendi işini yapıp, şahıs firma ya da şirket kurmak isteyenler, benimle irtibata geçebilirler. serkan.karaagac@ismmmo.org.tr

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...